Νίκος Νικολόπουλος «Όλοι έπαιζαν καθυστερήσεις για τα… μάτια του “εθνικού εργολάβου”»



Ο πρώην υπουργός Εργασίας επί Ν.Δ. με δεκάδες ερωτήσεις στη Βουλή σε ανύποπτο χρόνο, χτύπαγε -μάταια όμως- το καμπανάκι για να μην θρηνήσουμε θύματα… || «Η κυβέρνηση Σαμαρά ήταν η μόνη που προσπάθησε να ενισχύσει την ασφάλεια των τρένων. Γιατί πρέπει –κατά τον Κυριάκο– να ζητήσει και εκείνη συγγνώμη;»


Ένας από τους λίγους βουλευτές που σε ανύποπτο χρόνο είχε «ενοχλήσει» την κυβερνητική εξουσία, προκειμένου να έρθει στο φώς η αλήθεια για την κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων και να μην φτάσει σήμερα η Ελλάδα να θρηνεί πάνω από 57 φέρετρα είναι ο Νίκος Νικολόπουλος. Δεκάδες ήταν οι ερωτήσεις σε ανύποπτο χρόνο 10-12 χρόνια πριν από το δυστύχημα των Τεμπών και οι αιτήσεις κατάθεσης εγγράφων που είχε κάνει για το θέμα ο Αχαιός πολιτικός και με αφορμή το σιδηροδρομικό ατύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης τον Μάιο του 2017, χωρίς όμως να κινητοποιηθούν οι αρμόδιες αρχές και να διορθώσουν τα κακώς κείμενα που θα απέτρεπαν την επόμενη τραγωδία.

Νικολόπουλο και στη συνέντευξη που ακολουθεί ο πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος και πρώην υφυπουργός Εργασίας επί Ν.Δ. το 2012 ξετυλίγει το κουβάρι των λαθών και των καθυστερήσεων που μας έφτασαν στην μαύρη Τρίτη της 28ης Φεβρουαρίου.

⊕ Εν ολίγοις, ισχυρίζεστε ότι αν είχε «τρέξει» η σύμβαση 717/2014 δεν θα είχε εξελιχθεί έτσι η κατάσταση. Πού στηρίζετε την άποψή σας αυτή;
 «Λέω ότι φτάσαμε ως εδώ γιατί κάποιοι ευθύνονται για τη μη ολοκλήρωση μιας σύμβασης, που αν είχε ολοκληρωθεί εγκαίρως ή έστω με μικρή καθυστέρηση, η 28η Φεβρουαρίου του 2023 θα ήταν μια φυσιολογική Τρίτη και όχι μια ημέρα εθνικής τραγωδίας. Και σας αναφέρω το εξής απλό. Την εκτέλεση της σύμβασης 717/2014 ανέλαβε η κοινοπραξία των εταιρειών ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ (θυγατρική 100% του Άκτορα, νυν Ελλάκτωρ) και Alstom Transport SA.


Τι συνέβη λοιπόν και την ώρα που το κράτος μας προχωρούσε στην αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και διαδοχικές κυβερνήσεις και υπουργοί Μεταφορών προχωρούσαν σε θριαμβευτικές ανακοινώσεις για νέα έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο και για δήθεν καινούργια γρήγορα τρένα, η βασική εργολαβία (δηλαδή η σύμβαση 717) για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρόμου να έχει βαλτώσει;»


Ο πρωθυπουργός είπε ότι ζητάει συγγνώμη για τις ευθύνες ΟΛΩΝ των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων. Προκύπτει άραγε ότι υπάρχει μέρος ευθύνης που βαρύνει και την κυβέρνηση Σαμαρά που επί θητείας της υπεγράφη η σύμβαση;
 «Από τα στοιχεία που διαθέτουμε δεν προκύπτει ότι η κυβέρνηση ΣΑΜΑΡΑ έχει την οποιαδήποτε ευθύνη για τις καθυστερήσεις της σύμβασης, αφού ο χρόνος που μεσολάβησε από την υπογραφή της μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου 2015, που ήρθε στην εξουσία ο ΣΥΡΙΖΑ, μεσολάβησαν μόλις 4 μήνες και ο χρόνος αναλώθηκε για την καταγραφή επί τόπου των στοιχείων του έργου και για την εκπόνηση των μελετών. Κατά συνέπεια δεν αντιλαμβάνομαι για ποιο λόγο ο πρωθυπουργός συμπεριέλαβε και την κυβέρνηση Σαμαρά σε εκείνες που πρέπει να ζητήσουν συγγνώμη.


»Αν από το 2002 μέχρι σήμερα υπάρχει κάποια κυβέρνηση που βλέποντας το χάλι των σιδηροδρόμων προσπάθησε να βάλει κάποια τάξη, κυρίως στο θέμα της ασφάλειας ώστε να μην θρηνήσουμε θύματα, αυτή είναι η κυβέρνηση Σαμαρά και μόνο αυτή…».

Άρα «βλέπετε» ευθύνες στην διάδοχη του 2014 κυβερνητική κατάσταση, στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ…     
 «Επί ΣΥΡΙΖΑ, η σύγκρουση ανάμεσα στις απαιτήσεις της εταιρείας ΤΟΜΗ του “εθνικού εργολάβου” Γιώργου Μπόμπολα, τις οποίες υποστήριζαν με θέρμη οι εγκάθετοι στην ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και ο υπουργός Μεταφορών επί ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης, και στους όρους της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, προξένησε παράλυση».

⊕ Πότε έπρεπε να παραδοθεί το έργο;
«Το έργο είχε ημερομηνία παράδοσης το 2016, αλλά μέχρι το 2019 δεν είχε παραδοθεί από τους αναδόχους».

Γιατί συνέβη αυτό;


των συμβατικών δεσμεύσεων της αναδόχου κοινοπραξίας”. Δηλαδή παραβίαση των όρων της σύμβασης 717» .

⊕ Στο άκουσμα όλων αυτών θα αναρωτιόταν κάποιος αν ασκήθηκε έστω και ο παραμικρός κοινοβουλευτικός έλεγχος από τους άλλοτε συναδέλφους σας στη Βουλή ώστε να ριχτεί φώς σε μία τόσο σκοτεινή –τουλάχιστον όπως την περιγράφεται– κατάσταση…
«Μόνο για τον εαυτό μου μπορώ να σας μιλήσω και θα σας πω ευθαρσώς ότι για όλα τα παραπάνω, αλλά και για όλα τα σκάνδαλα που συνέβαιναν στην ΕΡΓΟΣΕ επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, υπάρχουν δεκάδες ερωτήσεις και ΑΚΕ (Αίτημα Κατάθεσης Εγγράφων) που κατέθεσα και ως ανεξάρτητος βουλευτής αλλά και όταν ήμουν βουλευτής της Ν.Δ. και γραμματέας Τεκμηρίωσης του κόμματος.

Η τραγική ειρωνεία είναι δε ότι στην υπ’ αρ. 6055/582/1-6-2017 ερώτησή μου που συνοδεύτηκε από αίτημα κατάθεσης εγγράφων και αφορούσε ένα ανάλογο (ευτυχώς όχι ως προς τα θύματα) ατύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης τον Μάιο του 2017 σκιαγραφούνται καλά ποιοι είναι οι υπεύθυνοι για την εθνική τραγωδία των Τεμπών…».



Δεδομένου ότι η Ν.Δ. ανέλαβε το τιμόνι της χώρας το 2019, εκτιμάτε αυτά τα τέσσερα χρόνια τα πράγματα στους ελληνικούς σιδηροδρόμους διαφοροποιήθηκαν;
«Η νέα κυβέρνηση της ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη που ήρθε στην εξουσία τον Ιούλιο του 2019, υπέγραψε τη Συμπληρωματική Σύμβαση που επέτρεψε στο έργο να ξεκολλήσει. Αλλά για να γίνει αυτό χρειάστηκαν σχεδόν 2 χρόνια, δεδομένου ότι εξακολουθούσε να υπάρχει η παραπάνω σύγκρουση μεταξύ των δύο εταιρειών της κοινοπραξίας για τις μελέτες, μέχρι που με νέο ιδιωτικό συμφωνητικό η εταιρεία ΤΟΜΗ παρέδωσε στον γαλλικό κολοσσό το τμήμα του έργου που είχε αναλάβει και η Alstom είναι πλέον μόνη της στο έργο.

Δηλαδή, και η κυβέρνηση της Ν.Δ., ενώ είχε τη βούληση να προχωρήσει στην υπογραφή της Συμπληρωματικής Σύμβασης, ανέχθηκε και με τη νέα ηγεσία της ΕΡΓΟΣΕ τα παιγνίδια των δυο εταιρειών με τις μελέτες, μέχρι που με την πίεση και την παρέμβαση του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών κ. Νίκου Σταθόπουλου, η εταιρεία ΤΟΜΗ έφυγε από τη μέση και όπως αναφέρω παραπάνω η Alstom έμεινε πλέον μόνη της στο έργο. Αλλά και όταν η Alstom ανέλαβε μόνη της την εκτέλεση του έργου, χάθηκε κι άλλος χρόνος, γιατί η Alstom πέταξε στο καλάθι των αχρήστων τις μελέτες της ΤΟΜΗΣ και εκπόνησε νέες μελέτες, με τις οποίες διαφοροποιήθηκε σχεδόν πλήρως η Συμπληρωματική Σύμβαση, που είχε πάρει το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Οπότε, οι αθεόφοβοι και απατεώνες της ΕΡΓΟΣΕ έκαναν στροφή 180 μοιρών και με το υπ’ αρ. πρωτ. οικ 4378/20/1-6-2020 έγγραφό της η ΕΡΓΟΣΕ επανέρχεται προς το Ελεγκτικό Συνέδριο ζητώντας την έγκρισή του και πάλι για την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης, στην οποία είχε μείνει το ίδιο μόνο το ποσό των 13,3 εκατ. ευρώ και όλα τα άλλα είχαν αλλάξει.

Το Ε.Σ. όμως που δεν ήταν δυνατό να αντιληφθεί και διανοηθεί τέτοια απάτη, με την 398/2020/9-6-2020 Πράξη του, ξεμπροστιάζοντας την ΕΡΓΟΣΕ, αναφέρει επί λέξει: “Απαραδέκτως υποβάλλεται εκ νέου προς έλεγχο το σχέδιο της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου”. Δηλαδή, ουσιαστικά το Ελεγκτικό Συνέδριο αρνήθηκε να νομιμοποιήσει τις νέες μεθοδεύσεις, λέγοντας ότι είχε δώσει ήδη από το 2018 το πράσινο φως για την υπογραφή της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου και οι αλλαγές που προτείνονταν δεν ήταν της αρμοδιότητάς του.

Με αυτά και μ’ αυτά χάθηκε νέος πολύτιμος χρόνος, με αποτέλεσμα και επί κυβέρνησης Ν.Δ. η σύμβαση 717 να μη ολοκληρωθεί έγκαιρα, με συνέπεια να φτάσουμε στο τραγικό δυστύχημα. Και όχι μόνο αυτό, αλλά με την συνημμένη υπ’ αρ. πρωτ.Δ14/α/6351/Φ-ΕΡΓΟΣΕ/12-01-2021 απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλή δόθηκαν στην κοινοπραξία ακόμη €767.782,93 ως αποζημίωση λόγω θετικών ζημιών για τις περιόδους 1/5/2019 έως 30/6/2019, 1/7/2019 έως 31/8/2019, 1/9/2019 έως 31/10/2019, 1/11/2019 έως 31/12/2019 και 1/1/2020 έως 31/3/2020.

Δηλαδή, ενώ το έργο είχε σταματήσει να εκτελείται με ξεκάθαρη υπαιτιότητα της κοινοπραξίας, λόγω της άρνησής της να συμμορφωθεί με τις συμβατικές της υποχρεώσεις, της αναγνωρίστηκαν και θετικές ζημιές για τις καθυστερήσεις(!!!).»

Αισιοδοξείτε ότι θα επέλθει η κάθαρση που ζητάει η κοινωνία μετά από την τραγωδία των Τεμπών;
«Θα σας απαντήσω, αφού θέσω στην κρίση των αναγνωστών σας τα εξής: Ο άξονας Αθήνα-Θεσσαλονίκη είναι ενταγμένος στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών (TEN-TEA) και οι ευρωπαϊκοί και εθνικοί Κανονισμοί δεν επιτρέπουν την κυκλοφορία τρένων σε γραμμές που δεν λειτουργούν σηματοδότηση-τηλεδιοίκηση, ΕTCS και GSM-R. Αναρωτιέμαι, δεν το ήξεραν αυτό οι υπουργοί Μεταφορών, οι επικεφαλής του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ και η Ρ.Α.Σ., αλλά και η ιταλική εταιρεία που αγόρασε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Θα το επικαλεστεί άραγε η Επιτροπή που όρισε η κυβέρνηση για τη διερεύνηση των αιτιών που προκάλεσαν το τραγικό δυστύχημα; Και τέλος θα το δει η “τυφλή” Δικαιοσύνη και θα καταλογίσει τις ποινικές κυρίως αλλά και τις αστικές ευθύνες στους πραγματικούς ενόχους;

Εγώ λέω μακάρι να αποκαλυφθούν οι πραγματικοί υπεύθυνοι του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη και οι ευθύνες να μην περιοριστούν στον σταθμάρχη και το πολύ-πολύ σε κάποιους από την ηγεσία του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ και κάποια υπηρεσιακά στελέχη τους.».



Νίκος Νικολόπουλος «Όλοι έπαιζαν καθυστερήσεις για τα… μάτια του “εθνικού εργολάβου”» Νίκος Νικολόπουλος  «Όλοι έπαιζαν καθυστερήσεις για τα… μάτια του “εθνικού εργολάβου”» Reviewed by kolompos on Μαρτίου 18, 2023 Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια